Gazprom-Media

Summary

Gazprom-Media
TypeSubsidiary
IndustryMass media
Founded2000
HeadquartersMoscow, Russia
Key people
Aleksandr Zharov, CEO
Alexey Miller, Chairman
Revenue$126 million[1] (2017)
$9.13 million[1] (Į)
$11 million[1] (2017)
Total assets$75.4 million[1] (2017)
Total equity$24.4 million[1] (2017)
OwnerGazprombank
ParentGazprom OJSC
SubsidiariesNTV, NTV Plus, Echo of Moscow, Tribuna, GPM-Radio
Websitewww.gazprom-media.com

Gazprom-Media (Russian: ОАО Газпром-Медиа) is the largest Russian media holding. Gazprom-Media was established in January 1998 as a subsidiary of the 1997 established Gazprom Media Holdings.[2] On its founding in 1997, Gazprom Media Holdings was a subsidiary of Gazprom, a large Russian company founded in 1989, which carries on the business of extraction, production, transport, and sale of natural gas.[3][4]

The group owns 38 television channels and 10 radios.

History

In 2000 with pressure from Mikhail Lesin, Gazprom-Media acquired NTV, the only nationwide state-independent television in Russia of the time, as well as other media assets of Vladimir Gusinsky's Media Most group including the satellite operator NTV-plus, TNT-Teleset, the radio station Echo of Moscow (Ekho Moskvy), and the Seven Days publishing house, which raised a major controversy and resulted in considerable changes in their editorial policy.[4][5][6][7]

After Gazprom-Media took over "Media Most" in 2000, Gazprom-Media received Filipp Bobkov's entire former KGB 5th directorate (Political police)[a] including all of its employees which was in the thousands, its database and the Filipp Bobkov founded security service that was accused of attempting an assassination in 1994 of Boris Berezovsky.[8][9] The entire archive of 5th KGB Main Directorate was taken to Media-Most.[10] In 2000, Filipp Bobkov created the Institute for Strategic Assessments and Analysis (ISOA) (Russian: Институт стратегических оценок и анализа (ИСОА)), a joint stock company (JSC), as a think tank successor to "Media Most"'s security department with the former head of KGB in Azerbaijan Vagif Aliovsat ogli Huseynov (Russian: Вагиф Алиовсат оглы Гусейнов, b. born November 27, 1942 Quba, Azerbaijan) the director of ISOA and from 2001 to 2002 Vladimir Zhinzhin was chairman of the board.[11][12][b]

In 2005, Gazprom-Media purchased Izvestia, a leading nationwide newspaper.[4] In May 2008, Sergei Fursenko's National Media Group gained a 50.1% stake in Izvestia.[c]

For 37.22 billion rubles in August 2005, Gazprom-Media Holdings was sold to Gazprombank which in 2012 OJSC Gazprom owned a 41.73% stake in Gazprombank and NPF Gazfond owned a 46.92% stake in Gazprom.[4][2][15] As of 2012, most of the stake in Yuri Shamalov's associated Gazfond is managed by Anatoly Gavrilenko's Lider (Russian: ЗАО «Лидер») a management company which is part of the SOGAZ insurance group which is controlled by the Vladimir Putin associated Rossiya Bank which has Yuri Kovalchuk as its largest shareholder.[2][15][16] In March 2014, Rossiya Bank sold its indirect control of Lider to Gasfond which owns a 45% stake in Lider.[15] As of November 2014, Gasfond is the largest shareholder in Gazprombank which controls Gazprom-Media.[15][d]

Media assets

Television

Radio

Paper publications

  • Seven Days Publishing House:
    • Seven Days (TV guide)[18]
    • Story Caravan (monthly magazine)
    • Story Caravan Collection (monthly magazine)

Internet

  • Rutube
  • VKontakte
  • Вокруг ТВ
    • SRSLY
  • Sportbox.ru
  • УМА-ТЕХ
  • Premier
  • Getintent
  • 2x2.Медиа

Movie and cinema

  • Central Partnership
  • Comedy Club Production
  • Red Media
  • NTV-Kino
  • October Cinema & Crystal Palace Cinema

Directors General

  • Viktor Ilyushin (December 1997 – June 1998)
  • Sergey Zverev (June 1998 – May 1999)
  • Alexander Astafyev (1999–2000)
  • Alfred Kokh (June 2000 - October 2001)
  • Boris Jordan (October 2001 - January 2003)
  • Alexander Dybal (January 2003 – June 2004)
  • Nikolay Senkevich (since July 2004)
  • Aleksandr Zharov (since March 2020)

Board of directors

Alexey Miller (chairman)
Aleksandr Zharov
Yuri Shamalov
Alaxey Matveev
Sergey Kupriyanov
Sergey Kuznets[19]

Management[20]

Aleksandr Zharov (CEO, Member of the Board of Directors)
Svetlana Fefilova (Deputy CEO)
Yulia Golubeva (Deputy CEO)
Tina Kandelaki (Deputy CEO)

See also

Notes

  1. ^ 5th Directorate KGB was responsible for disinformation, control of disidents, religious groups, and executions.
  2. ^ Zhinzhin was close to Arne Treholt.[13]
  3. ^ Investors in National Media Group (NMG) (Russian: Национальная Медиа Группа), which was founded in February 2008, was in 2009 Severstal with a 26% stake in NMG, in 2015 Sogaz with a 21.22% stake, at end of 2012 Bank Rossiya with a 35.5% stake, and as of March 30, 2016, Surgutneftegaz with a 23.98% stake. Since 2014, National Media Group's chairman of the board has been Alina Kabaeva who is very close to Vladimir Putin.[14]
  4. ^ Since 2003, Yuri Shamalov has been the President of Gazfond.[17]

References

  1. ^ a b c d e "Бухгалтерская отчётность". Retrieved 28 October 2018.
  2. ^ a b c "Как создавался и развивался "Газпром-медиа холдинг": Досье" [How Gazprom-Media Holding was created and developed: Dossier]. Kommersant (in Russian). 15 February 2012. Archived from the original on 14 February 2012. Retrieved 20 February 2021.
  3. ^ Цвик, В. (Tsvik, V.); Качкаева, А. (Kachkaeva, A.). "Реформы в обществе и на телевидении" [Reforms in society and on television]. tvmuseum.ru website (in Russian). Archived from the original on 11 November 2007. Retrieved 20 February 2021. See section Телевидение, власть и капитал (Television, power and capital) on page 5.
  4. ^ a b c d Газпром [Gazprom] (in Russian). lenta.ru. Retrieved May 8, 2018.
  5. ^ Общество: "Газпром" может стать хозяином "Медиа-Моста" к середине 2001 года [Gazprom can become the owner of Media-Most by mid-2001] (in Russian). lenta.ru. November 13, 2000. Retrieved May 8, 2018.
  6. ^ Сурганова, Елизавета (Surganova, Elizaveta); Соболев, Сергей (Sobolev, Sergei); Русяева, Полина (Rusyaeva, Paulina) (7 November 2015). ""Я все могу": чем запомнился бывший министр печати Михаил Лесин: Скончался бывший министр печати и до недавнего времени — один из самых влиятельных людей российского медиарынка Михаил Лесин" ["I can do anything": what is the memory of the former Minister of the Press Mikhail Lesin: Former press minister and, until recently, one of the most influential people on the Russian media market, Mikhail Lesin, has passed away]. RBC (РБК) (in Russian). Retrieved 20 February 2021.
  7. ^ "Медиа-Мост: История" [Media Most: History]. Медиа-Мост (mediamost.ru) (in Russian). August 2000. Archived from the original on 18 August 2000. Retrieved 20 August 2021.
  8. ^ Ideologist for all times, by Felix Shemedlovsky, (in Russian) Vedomosti
  9. ^ Григорьев, Андрей (Grigoriev, Andrei) (28 March 2000). Аполитичный Гусинский. Apolitical Gusinsky. (in Russian). «Компания» — деловой еженедельник (Company). Archived from the original on 12 February 2012. Retrieved 15 January 2021.
  10. ^ Ideologist for all times, by Felix Shemedlovsky, (in Russian) Vedomosti, A slightly different version
  11. ^ "Записки бывшего подполковника КГБ: Секретная служба "телекиллера" Доренко. В этой части Попов пишет об исследовательских институтах, работавших на КГБ, гибели экс-мэра Санкт-Петербурга Анатолия Собчака и роли спецслужб в судьбе телеведущего Сергея Доренко" [Notes of Former KGB Lieutenant Colonel: Secret Service of "Telekiller" Dorenko. In this part, Popov writes about research institutes working for the KGB, the death of the ex-mayor of St. Petersburg Anatoly Sobchak and the role of the special services in the fate of TV anchor Sergei Dorenko.]. Gordonua (in Russian). 20 May 2020. Archived from the original on 26 July 2020. Retrieved 20 February 2021.
  12. ^ "Гусейнов Вагиф Алиовсатович" [Huseynov Vagif Aliovsat]. viperson.ru (in Russian). 15 May 2003. Archived from the original on 17 April 2013. Retrieved 20 February 2021.
  13. ^ Смирнов, Алексей (Smirnov, Alexey) (24 September 2010). "ндал, шитый клейкой лентой" [Scandel sewn with duct tape]. Novye Izvestia (in Russian). Archived from the original on 21 February 2021. Retrieved 20 February 2021.
  14. ^ Рождественский, Илья (Rozhdestvensky, Ilya) (19 November 2019). "Стоимость недвижимости семьи Кабаевой достигла 1,25 млрд рублей. Как получены дома и при чем тут "Газпром"" [The value of the real estate of the Kabaeva family has reached 1.25 billion rubles. How did you get at home and what does Gazprom have to do with it?]. «Открытые медиа» (in Russian). Archived from the original on 1 February 2021. Retrieved 20 February 2021.
  15. ^ a b c d Grey, Stephen; Bergin, Tom; Musaieva, Sevgil; Anin, Roman (26 November 2014). Woods, Richard (ed.). "Comrade Capitalism the Kiev Connection: Sidebar Graphic Gazprombank". Reuters. Moscow/Kyiv. Retrieved 20 February 2021.
  16. ^ Belton, Catherine (30 November 2011). "How Gazprom lost control of Gazprombank". Financial Times. Archived from the original on 20 February 2021. Retrieved 20 February 2021.
  17. ^ "Yuri Shamalov: President, Npf Gazfond". Bloomberg News. Archived from the original on February 20, 2021. Retrieved February 20, 2021.
  18. ^ 7 Days: The Russian Oracle, 7 April 2010.Accessed: 5 December 2010.
  19. ^ "Gazprom-Media Holding Leadership". gazprom-media.com. Retrieved 2021-09-08.
  20. ^ "Leadership".

External links

  • Official site (in Russian) [1]