KMEX-DT

Summary

KMEX-DT
At left, the Univision logo, consisting of red, purple, green and blue blocks in the shape of a U. At right, a gray 34 in a sans serif. Below both, a gray Univision wordmark in stylized unicase.
Los Angeles, California
United States
ChannelsDigital: 34 (UHF)
Virtual: 34
BrandingUnivision 34
Programming
Affiliations
Ownership
OwnerUnivision Communications
(KMEX License Partnership, G.P.)
KFTR-DT, KLVE, KRCD, KSCA, KTNQ
History
First air date
September 30, 1962 (59 years ago) (1962-09-30)
Former call signs
KMEX-TV (1962–2009)
Former channel number(s)
  • Analog:
  • 34 (UHF, 1962–2009)
  • Digital:
  • 35 (UHF, 2002–2009)
Spanish International Network (1962–1987)
Call sign meaning
"Mexico"
Technical information
Licensing authority
FCC
Facility ID35123
ERP500 kW
HAAT956 m (3,136 ft)
Transmitter coordinates34°13′36.1″N 118°4′2.3″W / 34.226694°N 118.067306°W / 34.226694; -118.067306Coordinates: 34°13′36.1″N 118°4′2.3″W / 34.226694°N 118.067306°W / 34.226694; -118.067306
Links
Public license information
Profile
LMS
Websitewww.univision.com/local/los-angeles-kmex

KMEX-DT, virtual and UHF digital channel 34, is the West Coast flagship station of the Spanish-language Univision television network, licensed to Los Angeles, California, United States. Owned by the Univision Local Media subsidiary of Univision Communications, it is part of a duopoly with Ontario-licensed UniMás station KFTR-DT (channel 46). Both stations share studios on Center Drive (near I-405) in Westchester, while KMEX-DT's transmitter is located atop Mount Wilson.

Since its debut in 1962, the station has been a pioneering Spanish-language station, paving the way for other such stations and networks in the United States; it was the first full-time Spanish-language outlet in the market and the only one for 23 years. Its philosophy toward news and community involvement, defined by station and network executive Danny Villanueva, has been adopted by much of the sector.

History

Refer to caption
The Univision tower on Mount Wilson. The top-mounted antenna at left is used for KMEX-DT.

There were two prior attempts to build a channel 34 station in Los Angeles prior to KMEX-TV, in proceedings in 1954 and 1958. By 1953, the Federal Communications Commission (FCC) had received three applications for the channel, from Lawrence Harvey; Spanish International Television; and radio station KFWB (980 AM).[1] The bid of Spanish International Television presaged that of Spanish International Broadcasting Company six years later; Emilio Azcárraga Vidaurreta was a 20 percent owner of the firm.[2] Harvey and Spanish International Television lost interest, and their applications were dismissed in 1954, leaving the door open for KFWB.[3] That October, however, the radio station dropped its bid.[4]

Interest around the UHF allocation was revived in 1957, and in 1958, the FCC selected the application of Sherrill C. Corwin, movie theater operator from San Francisco, over a bid from Frederick Bassett and William E. Sullivan.[5] After the FCC ordered several unbuilt UHF stations to make progress or lose their permits, Corwin proposed to sell the construction permit for what was called KMYR to Franklin James, who owned part of several regional radio stations.[6] However, this never was completed, and the FCC deleted the KMYR permit in November 1960 (along with another Corwin held for a San Diego outlet), leaving the door open for new applications for channel 34.[7]

The early years

On August 18, 1961, the Spanish International Broadcasting Company (SIBC) filed an application to build a new channel 34 TV station in Los Angeles.[8] SIBC's principals reflected strong Mexican connections: Azcárraga was a 20 percent stakeholder, with the balance being held by a number of stockholders including movie theater owner Frank Fouce, the largest shareholder, and Julian Kaufman, the general manager of Tijuana's binational TV station, XETV.[9] The FCC granted the permit on November 1, 1961,[8] marking the first time the commission had approved an application specifying an all-foreign language TV station.[10] From Mexico City came Rene Anselmo to manage channel 34; so too would come much of the programming, from Telesistema Mexicano.[11]

It was also the first regular commercial UHF television station in Los Angeles. Two stations had previously operated on the band: KTHE channel 28, a short-lived educational station at the University of Southern California, and KBIC-TV channel 22, whose only telecasts to that point had been of an experimental nature. To get the Spanish-speaking community to be able to tune in, the upstart channel 34 embarked on a $100,000 public awareness campaign for UHF converters, and manufacturers stocked stores in East Los Angeles with tuning strips.[12] While channel 34 had been set for a September 15 launch, interest in converters was so great that the station opted to broadcast the test pattern until September 30 to aid dealers installing equipment.[13]

The first day of KMEX-TV programming included an inaugural program; filmed coverage of the recent visit of President John F. Kennedy to Mexico City; sporting coverage, including bullfighting, which prompted some controversy; and news.[14] Some 30,000 converters were estimated to be in place at launch.[15] By February 1963, there were 106,000 appropriately equipped households who could tune in the UHF station,[16] and that number had swelled to almost 200,000 by the end of channel 34's first year in service.[17] However, KMEX lost $500,000 in its first year and did not turn a profit until three years after starting up.[18]

From the start, the station placed a focus on public service programming to supplement the Telesistema Mexicano programs that came from Mexico City on Greyhound buses.[19] One of the earliest programs was Escuela ("School"), an educational program that aired four times a week and taught basic English to viewers of all nationalities.[16] Beginning in 1964, the program was hosted by Ginger Cory, a teacher for the Los Angeles Unified School District. Students mailed written exercises to Cory for grading. Many in Southern California's non-English speaking community came to consider Cory as a friend and counselor.[20] After station executives found that as much as 15 percent of KMEX's audience were not Spanish-speakers, courses in Spanish were added by popular demand.[17] When the U.S. and Mexican presidents met in Los Angeles in 1964, channel 34 produced commercial-free coverage which was sent to XETV and Telesistema Mexicano; the decision not to take advertisements was made because there was a desire to avoid any misunderstandings among the Spanish-speaking community.[21]

While still with the Los Angeles Rams, the team's kicker, Danny Villanueva, became a sports announcer for the station in 1964; he continued in this role even after being traded to the Dallas Cowboys.[22] He remained at channel 34 after retiring from the NFL, becoming its news director,[23] and was promoted to station manager in 1969.[24] Villanueva increased the public service emphasis at channel 34 even further, describing the station as "a cross between a commercial and an educational station" with a "tremendous social obligation".[23] Much of this philosophy was later copied by other Spanish-language TV stations in the United States.[25]

KMEX had been the second U.S. station (after KWEX-TV in San Antonio, Texas) in what was the Spanish International Network; the venture also included Telesistema Mexicano—aligned stations along the U.S.–Mexico border. After buying into New York City-area station WXTV and Miami's WLTV, in 1972, SIN made its first western expansion when it built KFTV, serving Fresno, with Villanueva as its general manager. Originally, the Fresno station operated as a direct satellite of KMEX.[26][27] The "SIN West" subnetwork also provided service to affiliated stations in Modesto (KLOC-TV) and San Francisco (KEMO-TV) and Telesistema Mexicano's XEWT-TV in Tijuana and XHBC-TV in Mexicali.[23]

NFB

In 1973, channel 34 unveiled an audacious daytime programming effort at a different audience: English speakers. On July 9, KMEX-TV started at 6:30 a.m. and premiered NFB (News, Finance, Business), the first-ever attempt at a rolling news television program, which aired for eight and a half hours.[28] Boasting a staff of 28 including 11 on-air talent, NFB featured John Harlan as one of its anchors and Bill Stout and Susan Stafford, as well as Villanueva, as contributors.[28] However, it exceeded its budget by 100 percent, and when SIBC parent Spanish International Communications Corporation (SICC) could not obtain funding in a tight financial market, the program was pulled on October 26, having lost $300,000. Villanueva felt that, if funding had been available, such a service would have been a "tremendous success" in the long run.[29] Other reasons cited for its failure were its association with channel 34, a Spanish-language television station, and airing on the lesser-viewed UHF band.[18]

Univision and competition

SICC had an increasingly convoluted ownership structure and several related businesses. In 1974, the company took a bank loan that required it to not expand until the loan was repaid. As a result, to fuel continued expansion, SICC principals created two additional companies to start new stations: Bahía de San Francisco Television Company (which built KDTV in San Francisco) and Legend of Cibola Television Company (which reorganized as Seven Hills Television and started KTVW in Phoenix).[30] In 1975, Anselmo arranged a new bank loan which came with a realignment of control that favored Anselmo and Azcárraga's interest. As a result, the Fouce interests sued SICC, Anselmo and other defendants in 1976, charging "self-dealing, mismanagement, waste, and breach of fiduciary duty".[31] This long-running suit joined with a separate legal problem—a push by a confederation of Spanish-language radio station owners alleging Azcárraga exercised control over SICC, resulting in impermissible foreign ownership of its stations. In 1985, FCC staff recommended that the licenses of the SICC stations not be renewed,[32] a decision adopted by a commission administrative law judge as settlement talks began in the long-running Fouce suit.[33] In May 1986, in a breakthrough in the Fouce case, the parties agreed to sell KMEX and the four-other stations directly owned by SICC.[34] The FCC agreed to renew the stations' licenses in 1987 as part of the sale of SIN—then being renamed Univision—to Hallmark Cards and First Chicago Ventures.[35]

At the same time as SICC's ownership drama played out, the Los Angeles Spanish-language television market transformed. For more than two decades, KMEX-TV was the only full-time Spanish-language TV station, though other stations aired some programming or had a partial-day Spanish format, such as KSCI and KBSC-TV. This changed in late 1985, when KBSC-TV was sold to Reliance Capital and relaunched as KVEA, a key moment in the formation of Telemundo in early 1987. The management of the new full-time competitor felt that there was enough of a market for both stations to coexist,[36] which was borne out by audience surveys in the wake of the launch of KVEA.[37] However, its 22-year head start gave the station an extraordinarily high level of community identification; Villanueva, who noted that many people saw it as "our Channel 34".[38]

The restructured Univision had a strong presence in Miami, and conflicts between Cuban Americans at the network level and KMEX's largely Mexican audience in Southern California bred internal concerns. In 1989, channel 34 employees sent a letter to the network asking that the station's news director vacancy be filled by someone "who reflects the interests ... experience and culture of the Los Angeles TV audience". One consultant noted that under Villanueva, who had recently left as general manager, the station made money but did little to reinvest in its news product compared to Miami's WLTV.[39] That same year, another future leader in Spanish broadcasting left the station: Walter Ulloa, founder of Entravision Communications, who had worked as an editorial writer, sales manager and news director at channel 34 before leaving in 1989 to start Entravision.[40]

Despite the increased competition from KVEA and other stations, KMEX maintained its lead and continued to grow. By 1990, it accounted for nearly 10 percent of all of the advertising revenue of Hispanic television, radio, and print media in the United States.[41] It moved twice in ten years, first in 1992 and then to a facility in the Howard Hughes Center in 2002.[42] However, even in the early 2000s, station revenues lagged its share of total ratings, common for the time among Spanish-language TV stations.[43]

Local programming

News operation

I say, if we can effect change (one way or the other), in our opinion, that's our journalism. That places the burden on us of determining what's good or not good for our community. We think we are in a position to make that determination.

Danny Villanueva, on the "advocacy journalism" practiced at KMEX-TV in 1978[44]

From the moment Villanueva became channel 34's news director in 1968,[38] KMEX adopted a policy that generally has set the tone for Spanish-language television news in the United States, that of "advocacy journalism".[44] Villanueva was succeeded by Ruben Salazar in January 1970, just months before being killed by riot police that August.[45] A documentary on Salazar's death, Peace... on Our Time: KMEX-TV and the Death of Ruben Salazar, won a Peabody Award for TV public service programming.[46] In its early years, this was a small operation: in 1978, KMEX had two camera and reporter crews covering the Los Angeles area, and its newscasts primarily depended on material from United Press International and the local City News Service wire with less local news coverage than station management would have liked.[47] The newsroom was in a converted house across the street from the studios.[19]

KMEX news became known for long-tenured personalities in the market and as a launching pad for correspondents with network careers. The Los Angeles Times described Eduardo Quezada, who anchored the news on channel 34 for 28 years, as an "institution"; he left for KVEA in 2003.[48][49] María Elena Salinas worked for KMEX from 1981 to 1987 before becoming a national news anchor, a position in which she would remain for three decades.[50] Jorge Ramos got his first job in American broadcasting at KMEX and was tapped to host a morning show; a network executive in town saw the show one day and invited Ramos to Miami to start a national morning show, which soon led to him hosting national news for the network.[51]

We had to run across the street from our newsroom, dodging cars on Melrose Avenue, to the studio to do the news.

María Elena Salinas, who joined the KMEX news staff in 1981[19]

By 1990, KMEX began to beat the English-language news outlets in certain demographics in news ratings, first 18–34[41] and then 18–34, 18–49 and 25–54 by 1996. The latter accomplishment led to coverage from channel 34's English-language competitors.[52] By 2005, what had been an achievement had become routine: a 2005 Univision press release trumpeted twelve straight years of ratings wins in the 18–34 and 18–49 segments for KMEX's 6 pm news.[53]

After a two-decade absence from morning news—having canceled a previous effort in the late 1970s to air network programming—KMEX returned to airing morning news with an hour-long program, Primera Edición, in January 1999. This was the first hour-long morning newscast produced by a Spanish-language TV station in the United States.[54] After just a year, the program was expanded to two hours, and the Univision stations in Miami and New York had followed suit and started their own morning newscasts.[55]

The 2000s brought increased national recognition of KMEX's work. In 2002, the Columbia Journalism Review graded the local newscasts in Los Angeles and gave KMEX the highest rating of any station in any language.[56] A news feature, El 15% de los Estados Unidos, which reported about the impact of Latinos on the United States, won KMEX its second Peabody Award in 2005.[57] In 2008, The Washington Post compared Southern California's English-language newscasts with KMEX's Spanish newscasts and concluded that "the sharpest coverage of state and local issues—government, politics, immigration, labor, economics, health care—is now found on Spanish-language TV", though it noted the criticism that KMEX's "advocacy journalism" style sometimes went a step too far on issues like immigration.[58] News director Jorge Mettey, who led the KMEX-TV newsroom for five years, was fired in 2007 for allegedly breaching ethics policies; Mettey sued the next year and claimed that Univision executives had a hand in shaping news coverage with the goal of increasing advertising revenues.[59]

An increased investment by local news at Telemundo in the 2010s gave channel 34 a challenge. For the first time since 1987, KVEA beat out KMEX among viewers 18–49 in 2014.[60] KMEX In June 2015, KMEX reformatted its morning newscast as A Primera Hora in order to target a younger audience.[61] In April 2017, Univision launched Edición Digital California, a midday newscast on all of its stations in California.[62][63]

Sports programming

In 2016, Univision announced a three-year deal to broadcast Spanish-language Los Angeles Rams programming, including preseason games and studio programs; this was the first time that Univision had ever entered into a media rights deal involving the National Football League. Programming aired on KMEX and KFTR and in the Bakersfield area on KABE-CD and KBTF-CD.[64] In the last year of the agreement, only KFTR aired games.[65]

Notable former on-air staff

Technical information

Subchannels

The station's digital signal is multiplexed:

Channel Video Aspect Short name Programming[67]
34.1 720p 16:9 KMEX-DT Main KMEX-DT programming / Univision
34.2 480i UNIMAS SD simulcast of KFTR-DT / UniMás
34.3 BOUNCE Bounce TV
34.4 CRIME True Crime Network
34.5 4:3 STVUSA Super TV (Mandarin)
34.6 16:9 Twist Twist

Analog-to-digital conversion

KMEX-TV shut down its analog signal, over UHF channel 34, at 11:59 p.m. on June 12, 2009, as part of the federally mandated transition from analog to digital television. The station's digital signal relocated from its pre-transition UHF channel 35 to channel 34.[68]

Translator

KMEX-DT is rebroadcast on the following translator station:[69]

References

  1. ^ "Harvey Girds for Battle Over Television Station". News-Pilot. July 27, 1953. p. 3. Archived from the original on November 5, 2021. Retrieved November 3, 2021 – via Newspapers.com.
  2. ^ "TBC Claims XETV (TV) Is Actually U.S. Station" (PDF). Broadcasting. March 9, 1953. p. 54. Archived (PDF) from the original on November 3, 2021. Retrieved November 3, 2021 – via World Radio History.
  3. ^ "Drop 2 requests for TV channel". Los Angeles Daily News. July 8, 1954. p. 6. Archived from the original on November 3, 2021. Retrieved November 3, 2021 – via Newspapers.com.
  4. ^ "TV Channel 34 Open". Valley Times. October 28, 1954. p. 2. Archived from the original on November 6, 2021. Retrieved November 3, 2021 – via Newspapers.com.
  5. ^ "FCC Recommends UHF TV Grant to Corwin". Citizen-News. UPI. August 7, 1958. p. 1. Archived from the original on November 3, 2021. Retrieved November 3, 2021 – via Newspapers.com.
  6. ^ "For the Record" (PDF). Broadcasting. July 4, 1960. p. 78. Archived (PDF) from the original on November 4, 2021. Retrieved November 3, 2021 – via World Radio History.
  7. ^ "FCC deletes 26 uhf construction permits" (PDF). Broadcasting. November 28, 1960. p. 62. Archived (PDF) from the original on November 5, 2021. Retrieved November 3, 2021 – via World Radio History.
  8. ^ a b FCC History Cards for KMEX-DT
  9. ^ "Changing hands" (PDF). Broadcasting. August 28, 1961. pp. 72–73. Archived (PDF) from the original on November 4, 2021. Retrieved November 3, 2021 – via World Radio History.
  10. ^ "First foreign-language tv grant" (PDF). Broadcasting. November 6, 1961. p. 66. Archived (PDF) from the original on November 4, 2021. Retrieved November 3, 2021 – via World Radio History.
  11. ^ Smith, Cecil (July 17, 1962). "The TV Scene: Ultra-High TV on the Horizon". Los Angeles Times. p. IV:8. Archived from the original on November 6, 2021. Retrieved November 3, 2021 – via Newspapers.com.
  12. ^ Rich, Allen (July 19, 1962). "UHF Station Set For Fall Opening". Valley Times. p. 20. Archived from the original on November 6, 2021. Retrieved November 3, 2021 – via Newspapers.com.
  13. ^ Garber, Arlene (September 14, 1962). "TV Time: 'Red' Facts Get Airing". Citizen-News. p. B-12. Archived from the original on November 6, 2021. Retrieved November 3, 2021 – via Newspapers.com.
  14. ^ Garber, Arlene (September 28, 1962). "Big Day for Channel 34". Citizen-News. p. B-16. Archived from the original on November 6, 2021. Retrieved November 3, 2021 – via Newspapers.com.
  15. ^ Rossman, Martin (September 30, 1962). "The World of Marketing: New TV Station Aims at Spanish-Speaking". Los Angeles Times. p. I:1, 6. Archived from the original on November 3, 2021. Retrieved November 3, 2021 – via Newspapers.com.
  16. ^ a b Rich, Allen (April 27, 1963). "Those Two New Channels". Valley Times. pp. Preview 1, 18. Archived from the original on November 3, 2021. Retrieved March 13, 2020 – via Newspapers.com.
  17. ^ a b Smith, Cecil (September 30, 1963). "He Found Chink in VHF Armor". Los Angeles Times. p. IV:14. Archived from the original on November 21, 2021. Retrieved November 3, 2021 – via Newspapers.com.
  18. ^ a b González 1978, p. 28.
  19. ^ a b c James, Meg (September 28, 2012). "Univision's KMEX celebrates 50th anniversary". Los Angeles Times. Archived from the original on March 14, 2021. Retrieved November 6, 2021.
  20. ^ Mathews, Linda (September 11, 1967). "On Jobs, Driving, Citizenship: TV Teacher Has Answers for Foreign-Born". Los Angeles Times. p. II:1. Archived from the original on November 6, 2021. Retrieved November 3, 2021 – via Newspapers.com.
  21. ^ "Meeting of the presidents" (PDF). Broadcasting. May 25, 1964. pp. 90, 91. Archived (PDF) from the original on November 4, 2021. Retrieved November 3, 2021 – via World Radio History.
  22. ^ Hawn, Jack (May 8, 1966). "Television Sports". San Mateo Times. p. TV Week 10B. Archived from the original on November 6, 2021. Retrieved November 3, 2021 – via Newspapers.com.
  23. ^ a b c Green, Maury (August 4, 1972). "Spanish Network: Villanueva—From Dream to Reality". Los Angeles Times. p. IV:18. Archived from the original on November 6, 2021. Retrieved November 3, 2021 – via Newspapers.com.
  24. ^ "Inside TV: Bette Davis Signs for It Takes a Thief Role". Los Angeles Times. November 20, 1969. p. IV:23. Archived from the original on November 6, 2021. Retrieved November 3, 2021 – via Newspapers.com.
  25. ^ Colker, David (June 20, 2015). "Danny Villanueva, founder of Univision, dies at 77". Los Angeles Times. Archived from the original on November 19, 2019. Retrieved November 6, 2021.
  26. ^ "Spanish-Language TV Station Opens". The Fresno Bee. September 21, 1972. p. B5. Archived from the original on November 6, 2021. Retrieved March 18, 2021 – via Newspapers.com.
  27. ^ "New Valley Video Station Will Air All Programs In Spanish". The Fresno Bee. July 16, 1972. p. 9 TV. Archived from the original on November 6, 2021. Retrieved March 18, 2021 – via Newspapers.com.
  28. ^ a b Green, Maury (July 9, 1973). "8 1/2 Hours of TV News Starts Today". Los Angeles Times. p. IV:1, 15. Archived from the original on November 21, 2021. Retrieved November 3, 2021 – via Newspapers.com.
  29. ^ Buck, Jerry (November 14, 1973). "Danny Villanueva not kicking about collapse of news channel". Independent/Press-Telegram. Associated Press. p. C-22. Archived from the original on November 21, 2021. Retrieved November 3, 2021 – via Newspapers.com.
  30. ^ González 1978, p. 41.
  31. ^ González 1978, p. 50.
  32. ^ Stevenson, Richard W. (November 14, 1985). "Hispanic Network Under Fire". The New York Times. ISSN 0362-4331. Archived from the original on November 23, 2017. Retrieved November 6, 2021.
  33. ^ Ramos, George (February 28, 1986). "L.A.'s KMEX, 4 Others Battle: Spanish Station Owners Seek Settlement". Los Angeles Times. p. II:4. Archived from the original on November 21, 2021. Retrieved November 6, 2021 – via Newspapers.com.
  34. ^ Ramos, George (May 10, 1986). "Owners to Sell KMEX-TV, Four Sister Stations". Los Angeles Times. p. IV:2. Archived from the original on November 6, 2021. Retrieved November 6, 2021 – via Newspapers.com.
  35. ^ "The FCC granted a license renewal to KMEX-TV". Los Angeles Times. June 3, 1987. p. IV:2. Archived from the original on November 6, 2021. Retrieved November 6, 2021 – via Newspapers.com.
  36. ^ Margulies, Lee (November 22, 1985). "Channel 52 Getting a Spanish Accent". Los Angeles Times. p. 28. Archived from the original on July 12, 2021. Retrieved October 25, 2020 – via Newspapers.com.
  37. ^ Gutiérrez, Félix (June 1, 1986). "Spanish Media in L.A. on Upswing". Los Angeles Times. Associated Press. pp. 3, 22. Archived from the original on July 12, 2021. Retrieved July 11, 2021 – via Newspapers.com.
  38. ^ a b Ingwerson, Marshall (October 16, 1985). "KMEX, the 'little UHF station down the street,' loved by growing Latino audience". The Christian Science Monitor. ProQuest 1400667071 – via ProQuest.
  39. ^ Valle, Victor (May 19, 1989). "Fight Over Mexican Influence Heats Up at Latino TV Station". Los Angeles Times. p. VI:20, 21. Archived from the original on November 6, 2021. Retrieved November 6, 2021 – via Newspapers.com.
  40. ^ Singer, Alan (March 14, 1997). "Coachella Valley market a key ingredient in broadcast plan". The Public Record. p. 4. ProQuest 216716806 – via ProQuest.
  41. ^ a b "TV Targets Hispanic Viewers: The Nielsen rating service is sizing up this huge and still untapped US market". The Christian Science Monitor. November 14, 1990. p. 12. ProQuest 291187438 – via ProQuest.
  42. ^ Morales, José (April 13, 2002). "Canal 34 cambia de casa" [Channel 34 has a new home]. La Opinión (in Spanish). p. 1B. ProQuest 368309178 – via ProQuest.
  43. ^ Trigoboff, Dan (September 22, 2002). "News Gains Ground". Broadcasting & Cable. Archived from the original on December 3, 2020. Retrieved November 6, 2021.
  44. ^ a b González 1978, p. 114.
  45. ^ Powers, Charles T.; Perlman, Jeff (August 30, 1970). "One Dead, 40 Hurt in East L.A. Riot; Times Columnist Ruben Salazar Killed by Bullet". Los Angeles Times. pp. 1, 18, 19. Archived from the original on November 6, 2021. Retrieved November 3, 2021 – via Newspapers.com.
  46. ^ "Gala occasion for Peabody winners" (PDF). Broadcasting. April 28, 1971. p. 50. Archived (PDF) from the original on November 8, 2021. Retrieved December 7, 2021 – via World Radio History.
  47. ^ González 1978, p. 120.
  48. ^ Calvo, Dana (December 4, 2000). "An Anchor at KMEX". Los Angeles Times. pp. F1, F11. Archived from the original on July 25, 2021. Retrieved July 24, 2021 – via Newspapers.com.
  49. ^ Inclán, Ramón (May 7, 2003). "Eduardo Quezada se va al Canal 52" [Eduardo Quezada goes to Channel 52]. La Opinión (in Spanish). p. 1B. ProQuest 368282867 – via ProQuest.
  50. ^ Lafayette, Jon (August 4, 2017). "María Elena Salinas Stepping Down as Univision News Anchor". Broadcasting & Cable. Archived from the original on November 6, 2021. Retrieved November 6, 2021.
  51. ^ Finnegan, William (September 28, 2015). "The Man Who Wouldn't Sit Down". The New Yorker. Archived from the original on August 1, 2021. Retrieved November 6, 2021.
  52. ^ Gimein, Mark (June 24, 1996). "L.A. rivals salute KMEX". Mediaweek. p. 5. ProQuest 213636502 – via ProQuest.
  53. ^ "KMEX-TV "Sweeps" the November 2005 Competition" (PDF). Univision Press Release. November 20, 2005. Archived (PDF) from the original on April 9, 2008. Retrieved May 11, 2008.
  54. ^ Infante, Victoria (January 4, 1999). "Una nueva mañana de noticias: Con su noticiero de una hora "Primera edicion", el Canal 34 entra de lleno en la competencia por la audiencia matutina de Los Angeles" [A new morning of news: With its hourlong "Primera Edición", Channel 34 jumps headlong into the competition for the morning audience in Los Angeles]. La Opinión (in Spanish). ProQuest 368326592 – via ProQuest.
  55. ^ Infante, Victoria (January 17, 2000). "Nuevos aires a la noticia" [New airs to the news]. La Opinión (in Spanish). p. 1D. ProQuest 368341999 – via ProQuest.
  56. ^ Alexandre, Laurien; Rehbinder, Henrik (November 2002). "Separate but equal". Columbia Journalism Review. pp. 99–101. ProQuest 230365922 – via ProQuest.
  57. ^ "Three L.A. stations win Peabody Awards". Los Angeles Times. April 6, 2006. Archived from the original on November 6, 2021. Retrieved November 6, 2021.
  58. ^ Mathews, Joe (May 11, 2008). "Switch to Español". The Washington Post. Archived from the original on May 9, 2012. Retrieved May 11, 2008.
  59. ^ James, Meg (November 18, 2008). "Ex-news director for KMEX sues Univision". Los Angeles Times. Archived from the original on November 21, 2021. Retrieved November 6, 2021.
  60. ^ Jacobson, Adam (October 14, 2014). "Telemundo's L.A. News Investment Pays Off". Broadcasting & Cable. Archived from the original on October 25, 2020. Retrieved November 6, 2021.
  61. ^ Villafañe, Veronica (May 28, 2015). "KMEX renames morning show". Media Moves. Archived from the original on April 11, 2021. Retrieved November 6, 2021.
  62. ^ Marszalek, Diana (April 13, 2017). "Univision Launching Local Newscasts for Cross-Platform Broadcast". Broadcasting & Cable. Archived from the original on November 21, 2021. Retrieved November 6, 2021.
  63. ^ Villafañe, Veronica. "Univision adds "Edición Digital" noon news at local stations". Media Moves. Media Moves Website. Archived from the original on October 3, 2019. Retrieved April 12, 2017.
  64. ^ "Univision, L.A. Rams Strike Preseason Partnership". Broadcasting & Cable. Archived from the original on August 11, 2016. Retrieved August 10, 2016.
  65. ^ "Rams to Stream Preseason Games; Burleson, Schrager Join CBS's Preseason Broadcast Booth". www.therams.com. August 8, 2018. Archived from the original on November 21, 2021. Retrieved November 6, 2021.
  66. ^ Villafañe, Veronica (December 16, 2011). "Peimbert's last day at KMEX". Media Moves. Archived from the original on August 30, 2015. Retrieved November 6, 2021.
  67. ^ "RabbitEars TV Query for KMEX". rabbitears.info. Archived from the original on March 21, 2016. Retrieved November 6, 2021.
  68. ^ "List of Digital Full-Power Stations" (PDF). Federal Communications Commission. Archived from the original (PDF) on August 29, 2013.
  69. ^ "List of TV Translator Input Channels". Federal Communications Commission. July 23, 2021. Archived from the original on December 9, 2021. Retrieved December 17, 2021.

Bibliography

  • González, Arturo Ramón (1978). Case Study of KMEX-TV (MA). California State University, Northridge.

External links

  • Univision 34
  • Super TV USA (34.5)
  • BIAfn's Media Web Database — Information on KMEX-DT