WGBO Logo.png
Joliet/Chicago, Illinois
United States
CityJoliet, Illinois
ChannelsDigital: 35 (UHF)
Virtual: 66
BrandingUnivision Chicago (general)
Noticias Univision Chicago (newscasts)
Affiliations66.1: Univision (O&O)
66.2: Laff
66.3: getTV
66.4: True Crime Network
66.5: Grit
66.6: Twist
OwnerUnivision Communications
(WGBO License Partnership, G.P.)
First air date
September 18, 1981 (40 years ago) (1981-09-18)
Former call signs
WFBN (1981–1986)
WGBO-TV (1986–2009)
Former channel number(s)
66 (UHF, 1981–2009)
53 (UHF, 2005–2009)
38 (UHF, 2009–2019)
Independent (1981–1995)
Spectrum (secondary, 1981–1985)
Call sign meaning
Grant BrOadcasting
(reference to former owner)
Technical information
Licensing authority
Facility ID12498
ERP635 kW
HAAT403 m (1,322 ft)
Transmitter coordinates41°53′55.6″N 87°37′23.7″W / 41.898778°N 87.623250°W / 41.898778; -87.623250Coordinates: 41°53′55.6″N 87°37′23.7″W / 41.898778°N 87.623250°W / 41.898778; -87.623250
Public license information

WGBO-DT, virtual channel 66 (UHF digital channel 35), is a Univision owned-and-operated television station serving Chicago, Illinois, United States that is licensed to Joliet. Owned by the Univision Local Media subsidiary of Univision Communications, it is part of a duopoly with Aurora-licensed UniMás owned-and-operated station WXFT-DT (channel 60). Both stations share studios on Fairbanks Court in the Streeterville neighborhood, while WGBO's transmitter is located atop the John Hancock Center.


As an independent station

Early history

The station first signed on the air on September 18, 1981 as independent station WFBN. Originally owned by Nashville-based Focus Broadcasting, it initially ran local public-access programs during the daytime hours and the subscription television service Spectrum during the nighttime. By 1982, WFBN ran Spectrum programming almost 24 hours a day; however, by the fall of 1983, Spectrum shared the same schedule with that service's Chicago subscription rival ONTV. The station as well as ONTV parent National Subscription Television faced legal scrutiny because of its lack of news or public affairs programming and was faced with class action lawsuits because of the pornographic films aired by ONTV during late-night timeslots, with some of these legal challenges continuing even after ONTV was discontinued; however, a ruling by the Federal Communications Commission (FCC) permitted broadcast television stations to air content normally considered indecent through an amendment to its definition of what constituted "public airwaves" declaring that "broadcasts which could not be seen and heard in the clear by an ordinary viewer with an ordinary television" were exempt, as long as the signal was encrypted.

WFBN continued the subscription programming format until early 1984, when it dropped Spectrum and adopted a 24-hour music video format. The music video format was discontinued by the fall of 1984, at which time WFBN transitioned into a general entertainment programming format, filling its schedule with movies from the 1930s through the 1980s, off-network classic sitcoms, and drama series—most of which were dropped by rival independents WGN-TV (channel 9, formerly a CW affiliate, now once again an independent station) and WFLD (channel 32, now a Fox owned-and-operated station) in previous years.

Ownership under Grant and then Combined Broadcasting

The station was losing money by this point, leading Focus Broadcasting to put channel 66 up for sale in summer 1985. Focus sold a 50% interest in the station to the Grant Broadcasting System in September 1985 for $2 million and an estimated $50 million in debt (some of which was forgiven or refinanced), with an option to acquire the remaining 50% interest by 1990 for $25 million at minimum, should it be exercised in the first year of the option and at minimum of $40 million if exercised in the fifth year of the option. Creditors to which the station owed debt allowed WFBN to remain in operation following its claim that the station was "on the verge of involuntary bankruptcy" with the possibility of ceasing operations by October 1 at the earliest; the reprieve was pending Focus' request to the FCC to expedite the transfer of the station's license to Grant. Metrowest Corporation—then-owners of WPWR-TV (channel 60, now a MyNetworkTV owned-and-operated station on channel 50)—filed a petition to deny the sale, claiming that even before it acquired the WFBN license, Grant attempted to "stifle competition in the Chicago television market with multimarket program purchases, exclusive arrangements and similar deals".[1][2]

The station changed its call letters to WGBO-TV on January 4, 1986, adopting "Super 66" as its on-air branding[3] (the WFBN call letters are now used by a low-power television station in Rockford owned by Weigel Broadcasting, the owner of WCIU, which currently relays Telemundo programming from Milwaukee sister station WYTU-LD; the station previously aired WebFN, the successor to Stock Market Observer, whose refusal by WCIU to remove resulted in Univision purchasing WGBO in 1994).

Although not dramatically different overall, in January 1986, WGBO added a few more off-network sitcoms, a limited number of children's programs, and several western series to its schedule. In addition, it carried daily simulcasts of CNN Headline News, as well as Loyola Ramblers college basketball games.[3] The station also adopted a very slick on-air look, using CGI graphics of near-network quality. This design was very similar to those adopted by sister stations WGBS-TV (now WPSG) in Philadelphia and WBFS-TV in Miami. However, WGBO was run somewhat more frugally than its two sisters and never really thrived in the ratings, despite Grant's ambitions of turning his three stations into regional superstations.

WGBO tried to acquire more barter programming and cheap low-budget shows, only to discover the inventory had been picked clean by established independents WGN-TV, WFLD and WPWR-TV. WGBO made virtually no headway against the established independents and was not able to compete against WPWR (even with all of the low-budget shows WPWR had on its schedule, along with many barter shows). There simply was not enough moderate-rated syndicated programming to go around, even though Chicago was more than large enough on paper to support four independent stations. Grant was so badly overextended that it filed for Chapter 11 bankruptcy on December 8, 1986, in an attempt to protect itself from its creditors.[4] While the other two stations retained similar formats with fewer shows, WGBO added a large number of infomercials, religious programs and other paid programs to its schedule, although it did hold on to some entertainment-based programs. Ratings remained as dismal as they had been beforehand.

In a March 1987 Philadelphia Bankruptcy Court proceeding, Grant was allowed to continue operating its stations until at least July 1 through cash and accounts receivables to fund operations, denying a motion by the company's creditors to assume control of the stations or force their sale.[5] However, on July 7, Grant agreed to enter into receivership, and turn over control of the company and its three stations to its television program suppliers and bondholders under a reorganization plan—which was formally filed on October 13 and approved on March 30, 1988—to repay $420 million in debt from the stations' operations by 1995, at which point the stations would be sold off.[6][7][8] In July 1988, Combined Broadcasting, a creditor-controlled company, took over Grant and the three stations.[9] In the early 1990s, WGBO added some barter cartoons and sitcoms that other stations passed on or previously dropped from their schedules.

After Time Warner announced the launch of The WB on November 2, 1993, the network had entered into discussions with WGBO to become the network's Chicago affiliate; even though Tribune Broadcasting would hold a partial ownership interest in The WB and tapped its independent stations in other markets to serve as the network's charter affiliates,[10][11] WGN-TV—the company's flagship television station—originally passed on affiliating with The WB due to management concerns that a network affiliation would hamper its ability to balance its sports broadcast commitments.[12][13] WGN-TV reversed course on December 3, in a deal that also resulted in its superstation feed (later known as WGN America, now NewsNation) carrying the network nationally,[14][15] keeping WGBO a true independent station. The United Paramount Network (UPN) then planned to affiliate with WGBO, as the network had also reached agreements to affiliate with sister stations WGBS and WBFS in advance of its launch.

Sale to Univision

In 1993, Univision asked WCIU-TV (channel 26) to remove the English-language programming it aired on its schedule and become a full-time affiliate. WCIU had carried programming from Univision and its predecessor, the Spanish International Network, for all but five years since 1968. However, it continued to air the Stock Market Observer, an English-language business news programming block before 5:00 p.m. each weekday as well as a select number of English language entertainment programs. Univision wanted a full-time affiliate in the nation's third-largest market, but WCIU owner Weigel Broadcasting was not interested in a full affiliation. Univision then entered into negotiations to purchase WGBO-TV.

On January 10, 1994, Univision announced that it would purchase WGBO from Combined for $35 million and move its programming there. While the deal included most of WGBO's non-license assets such as its studio facilities, transmission equipment and transmitter, it excluded its English-language programming inventory. The purchase was finalized on May 13.[16][17] In August 1994, Combined Broadcasting subsequently announced that it would sell WGBS and WBFS-TV to the Paramount Stations Group (which concurrently sold its original Philadelphia station, Fox affiliate WTXF-TV, to Fox Television Stations) in a group deal for $165 million.[18][19] With WGBO having already been sold to Univision, the station was not part of this deal, a situation that was moot as UPN chose to instead affiliate with WPWR-TV in December 1993.[20] In some ways, the Paramount Stations Group already owned the three stations, as its owner Viacom was a non-voting partner in Combined Broadcasting.

In August 1994, Univision officially assumed ownership of WGBO.[21] However, Univision's part-time affiliation agreement with WCIU did not expire until December 31, 1994; as a result, Univision was forced to run WGBO as an English language independent for five months until the contract with WCIU expired. On January 1, 1995, WGBO formally switched to Spanish language programming when it became a Univision owned-and-operated station. The move gave Univision a full-time presence in the market for the first time since 1989, when the network disaffiliated from WSNS-TV to return to WCIU.[22] Most of WGBO's English entertainment programming inventory was sold to WCIU, which became a full-time independent station. That same year, Oshkosh, Wisconsin radio station WVBO asked Univision for permission to use the call letters WGBO-FM for its planned simulcast feed in Green Bay (to stand for "Green Bay Oldies"). Univision turned the request down, and the Green Bay repeater went on the air under the callsign WOGB instead.

News operation

WGBO-DT presently broadcasts seventeen hours of locally-produced newscasts weekly, consisting of two half-hour newscasts at 5 and at 10 p.m., and a two-hour morning show.

Upon affiliating with Univision in January 1995, WGBO launched a news department and began producing local Spanish language newscasts at 5:00 and 10:00 p.m. – with the early-evening broadcast originally anchored by Elio Montenegro (formerly of CLTV) and Edna Schmidt, and Jorge Barbosa serving as anchor of the 10:00 p.m. newscast. On January 4, 2012, WGBO began broadcasting its local newscasts in high definition.[23]

On January 21, 2019, the station premiered a two-hour local morning newscast on weekdays, Primera Hora, leading into the national morning show ¡Despierta América!. Univision billed the program as being Chicago's first local, Spanish-language morning newscast.[24]

Notable former on-air staff

Technical information


The station's digital signal is multiplexed:

Channel Video Aspect PSIP Short Name Programming[25]
66.1 720p 16:9 WGBO–DT Main WGBO-DT programming / Univision
66.2 480i LAFF Laff
66.3 4:3 GETTV getTV
66.4 16:9 Crime True Crime Network
66.5 4:3 GRIT Grit
66.6 16:9 Twist Twist

In December 2009, WGBO and sister station WXFT, along with most of Univision's other owned-and-operated stations, upgraded their main digital channels to transmit in 16:9 1080i high definition, in preparation for the launches of Univision and Telefutura's HD simulcast feeds in 2010.

WGBO-DT is one of only two full-power television stations in the Chicago market (the other being PBS member station WYCC, channel 20) which maintain transmitter facilities atop the John Hancock Center. Most of the market's other television stations operate their transmitters atop the Willis Tower, although WPVN-CD (channel 24) transmits its signal from the Trump International Hotel and Tower. On September 24, 2012, WGBO filed an application to move its transmitter to the Willis Tower at 650 kW;[26] the FCC granted the construction permit to build the Willis Tower transmitter on October 23.

Analog-to-digital transition

WGBO shut down its analog signal, over UHF channel 66, on June 12, 2009, the official date in which full-power television stations in the United States transitioned from analog to digital broadcasts under federal mandate. The station moved its digital signal from its pre-transition UHF channel 53 to UHF channel 38 (which was formerly used by the analog signal and presently by the virtual digital channel of Ion Television owned-and-operated station WCPX-TV) for post-transition operations.[27] Through the use of PSIP, digital television receivers display the station's virtual channel as its former UHF analog channel 66, which was among the high band UHF channels (52–69) that were removed from broadcasting use as a result of the transition.

On June 13, 2009, WGBO altered its legal call sign, replacing the "-TV" suffix with a "-DT" suffix in order to conform to Univision Communications' practices to adopt the "-DT" suffix for the calls of its full-power television stations.


  1. ^ Charles Storch (September 18, 1985). "WFBN Warns Of Bankruptcy In Plea To Allow Its Takeover". Chicago Tribune. Tribune Publishing. Retrieved September 10, 2015.
  2. ^ Charles Storch (October 3, 1985). "Creditors Let Channel 66 Stay On Air". Chicago Tribune. Tribune Publishing. Retrieved September 10, 2015.
  3. ^ a b Charles Storch (January 1, 1986). "Ch. 66 Chief Wants To Program Fresh Start". Chicago Tribune. Tribune Publishing. Retrieved September 10, 2015.
  4. ^ Steve Daley (December 11, 1986). "Channel 66 Owner Files Chapter 11 Petitions". Chicago Tribune. Tribune Publishing. Retrieved September 10, 2015.
  5. ^ "Grant Broadcasting Gets Another Try At Turnaround". Chicago Tribune. Tribune Publishing. March 4, 1987. Retrieved September 10, 2015.
  6. ^ Charles Storch (July 8, 1987). "Creditors To Take Over At Grant Broadcasting". Chicago Tribune. Tribune Publishing. Retrieved September 10, 2015.
  7. ^ "Grant Reorganization Would Give Control to Bondholders". Chicago Tribune. Tribune Publishing. October 14, 1987. Retrieved September 10, 2015.
  8. ^ "Grant Bankruptcy Plan". Chicago Tribune. Tribune Publishing. March 31, 1988. Retrieved September 10, 2015.
  9. ^ P. J. Bednarski (July 1, 1988). "Ch. 66 changes name, approach". Chicago Sun-Times. Knight Ridder. Archived from the original on April 17, 2016. Retrieved September 10, 2015 – via HighBeam Research.
  10. ^ "Warner Bros., Tribune Broadcasting & Jamie Kellner to Launch WB Network in 1994" (Press release). Warner Bros./Tribune Broadcasting. PR Newswire. November 2, 1993. Retrieved December 10, 2010 – via The Free Library.
  11. ^ "Tribune Broadcasting Joins with Warner Bros. to Launch Fifth Television Network" (Press release). Warner Bros./Tribune Broadcasting. PR Newswire. Retrieved December 10, 2010 – via The Free Library.
  12. ^ Greg Burns (November 3, 1993). "Tribune's Network Tie Could Bench Its Sports". Chicago Sun-Times. Adler & Shaykin. Archived from the original on March 28, 2015. Retrieved July 20, 2013 – via HighBeam Research.
  13. ^ Francine Knowles (December 4, 1993). "Channel 9 Joins Warner Network // But Sports Still Gets Top Priority". Chicago Sun-Times. Adler & Shaykin. Archived from the original on March 28, 2015. Retrieved July 20, 2013 – via HighBeam Research.
  14. ^ Joe Flint (December 6, 1993). "WB network signs WGN-TV". Broadcasting & Cable. Cahners Business Information. Archived from the original on March 28, 2015. Retrieved May 28, 2013 – via HighBeam Research.
  15. ^ "Tribune Superstation WGN-TV to Affiliate with WB Network" (Press release). Tribune Company. PR Newswire. December 3, 1993. Retrieved December 10, 2010 – via The Free Library.
  16. ^ Jim Benson (January 10, 1994). "Combined to sell WGBO-TV to Univision network". Variety. Cahners Business Information. Retrieved September 8, 2015.
  17. ^ Tim Jones (March 14, 1994). "New Vision Likely For Channel 66". Chicago Tribune. Tribune Publishing. Retrieved September 8, 2015.
  18. ^ "COMPANY NEWS; VIACOM BUYS 2 TV STATIONS FROM COMBINED BROADCASTING". The New York Times. August 29, 1995. Retrieved September 10, 2015.
  19. ^ Gail Shister; Jeff Brown (September 1, 1994). "The Fox Network To Buy Channel 29". The Philadelphia Inquirer. Knight Ridder. Retrieved September 10, 2015.
  20. ^ Greg Burns (November 11, 1993). "Trib Loses as Paramount Lures Channel 50". Chicago Sun-Times. Knight Ridder. Archived from the original on October 17, 2015. Retrieved September 10, 2015.
  21. ^ "Univision Tunes Into WGBO". Chicago Tribune. Tribune Publishing. August 3, 1994. Retrieved February 16, 2014.
  22. ^ Tim Jones (December 30, 1994). "TV Stations Get Set To Swap Languages". Chicago Tribune. Tribune Publishing. Retrieved June 3, 2013.
  23. ^ "Univision Chicago launched in high definition with new set". WGBO-DT. Univision Communications. January 4, 2012.
  24. ^ Feder, Robert. "New morning show to dawn on Univision Chicag". Retrieved 2019-08-15.
  25. ^ "RabbitEars TV Query for WGBO-DT". RabbitEars. Retrieved September 8, 2015.
  26. ^ "License of WGBO-DT". U.S. Federal Communications Commission.
  27. ^ "DTV Tentative Channel Designations for the First and the Second Rounds" (PDF). U.S. Federal Communications Commission. Retrieved March 24, 2012.

External links

  • BIAfn's Media Web Database — Information on WGBO-DT